Hjem > Uncategorized > Dag 18 – Stiv kuling, pizza og raveparty!

Dag 18 – Stiv kuling, pizza og raveparty!

God morgen

Pos:
46 54 0N
16 10 4V

Fart: 6knp
Vind: 10-12m/s SV
Kurs: ca 65-70 grader

Da har vi fått beskjed om at det verste været mest sannsynlig er forbi på denne seilasen, og for en avslutning! Vi benyttet gårsdagen til forberedelser til et hissig lavtrykk med muligheter for 30-35knp (16-19 m/s) vind. Rundstykker ble laget, pizzabakærn Johnsen smelte sammen et par pizzaer Dr. Oetker hadde vært stolt av og passet på at det var skikkelig sjøklart ombord. Det blåste jevnt 10m/s hele dagen før fronten kom over oss mellom 22-04 i natt. Værmeldingen stemte ganske så bra og vi surfet avgårde med en snittfart på ca 7 knp Forholdene ombord var fine, og nede under dekk kjentes det ut som en hvilken som helst annen dag på sjøen bortsett fra et par karuseller Pizzaen var nydelig og vi skulle etterhvert få oppleve en helt spesiell natt. Det spesielle denne natten var nattevaktene som vi kan skildre gjennom en liten historie

En helt spesiell nattevakt

… Jeg står og diskuterer fotballskoene mine med Stian Barm. Vi har begge topmoddelen til Addidas, men Barmærn har den lette, spreke og divapregede typen for de med god teknikk. Jeg er litt misunnelig når jeg ser på mine svarte og robuste mer klassiske typen for de som gjør grovjobben på løkka. Vi er plutselig midt i en landskamp mot Skottland på vei fremover i en kontring Drillo verdig. Jeg spiller Iversen som spiller videre gjennom til spissen vår Brisen, som ser veldig ut som Grindheim, MÅÅL, 2-1!! I målrus starter Bob Marley med Is this love over stadium annlegget.. Vekkerklokka! Telefonen viser 00.51 og det er dags for nattevakt.. Litt i ørska smiler jeg over den morsomme drømmen mens jeg drar på meg ulltrøya, buksa og flisen. Det virker som forholdene er ganske så fine ute etter opplevelsen nede i skuta. Seilklærne og vesten er på og jeg svipptitter på vindmåleren før jeg rusler opp gjennom de skalkede lukene mot cockpit, 16.8m/s! Synet ute i cockpit er fantastisk og jeg sier trøtt til Gustav: “Dette er ganske rått”. Gustav: “Den nattevakta her har vært helt syk, det ser ut som lyskastere lyser opp båten når bølgene slår over her, jeg har aldri sett makan!” Den stive kulingen har skapt en ganske grov sjø siden forrige vakta, bølgene bryter og det skummer på bølgetoppene. Gustav rusler trøtt ned i køya mens jeg står ved roret, skuer utover et hav som blinker, lyser og er rett og slett fantastisk. Hele havet er fylt med morill som lyser opp båten, alle bølgebrytninger og skumringer rundt oss.. Jeg får en skikkelig surf, 11.3knp, det spruter over livflåte og surfebrett på babordside og alt blir neongrønt! Et skikkelig raveparty! Den stive kulingen, regnet og vått seiltøy ble glemt! Dette var rått…

Ella’s hjørne

Groværsdag i går, litt kald og trist, men dæven som det går. I natt var havet et fasinerende skue med skumskavler så langt øyet kunne se. Blandet med moril blir dette et nesten magisk syn. “Terje” har tatt oss stødig gjennom natta og nå er vinden moderat igjen. Nå er det under en uke til grønne skotske åssider, sekkepiper og en kald pils. Vi gleder oss

Ella

Kategorier:Uncategorized
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar